tisdag 5 juli 2011

Kan spel lära oss något egentligen?

Har kommit tillbaka från en vecka på Korsika och ska nu ta tag i lite uppgifter igen. Har även börjat jobba på en sommaröppen förskola.

Det här med spel då. Att dator och tv-spel har format en livsstil hos miljontals ungdomar går inte att förneka. Jag vet att jag har fått mycket engelska "på köpet" när jag spelat. För att förstå handlingen och hur man ska ta sig vidare var det viktigt att förstå och det gjorde man genom att översätta från engelska till svenska.

Spel är idag lärande även om det inte är det primära syftet med spelet. Att länder som Frankrike, Italien, Spanien och Tyskland är sämre på engelska än t.ex. vi i Sverige har ju bland att göra med att de dubbar och översätter allting till deras språk. Även om det är textat i Sverige så får man mycket med sig genom att höra uttalet.

World of Warcraft har 11 miljoner spelare världen över där du måste kunna samarbeta med folk från alla världens kontinenter för att lyckas. Jag har själv aldrig spelat World of Warcraft, av den enkla anledningen att jag har varit rädd att fastna i ett beroende. Men jag har haft flera vänner som har spelat det och efter att ha lyssnat på när de berättat om spelet så märker jag att man lär sig väldigt mycket. Samarbete, taktik, språk, logiskt tänkande, matematik.. Listan kan göras lång. Detsamma kan sägas om The Sims där du måste skaffa ett jobb för att försörja dig och din familj och du måste ha en hel del faktorer i tankarna för att du ska kunna avancera och köpa nya saker till din familj och ditt hus.

Tänk om elever i framtiden kunde ha som i spel, en "progress bar", där man kan se sin utveckling och på så sätt "levla". "Nu behöver jag fem mer erfarenhetspoäng för att bli level 10 i historia". Och så kan man följa sin utveckling vid t.ex. datorn.

För att besvara frågan i rubriken; kan spel lära oss något? Ja, det kan det och det kan lära oss mycket och det kan lära elever mycket. Idag finns det mängder av pedagogiska spel som barn från tre års ålder kan klara av att spela. Att ta lärandet från klassrummen och white-board tavlorna till datorn och till en miljö där barn och elever kan känna trygghet i tror jag kommer att gynna många och utveckla lärandet.

2 kommentarer:

  1. Känner igen mig när du skriver att du har undvikit att spela eftersom du är rädd att fastna i ett beroende. Det är ju aldrg tråkigt i spelen, och t.om diskandet uppfyller en funktion.

    SvaraRadera
  2. Det finns grundskolor där man delar upp ämnena i steg och eleverna prickas av i steg för steg. Klarar de alla steg når de ett högt betyg. Det är lite som det du beskriver med att nå olika nivåer, och med det nya betygssystemet blir det kanske ännu enklare att göra så.

    SvaraRadera