Hade svårt att komma på bra enkätfrågor. Vilket i och för sig är bra eftersom jag ofta har tänkt att "det kan ju inte vara så svårt att skriva enkätfrågor". Men ack så fel jag hade! Det var väldigt svårt att formulera mig bra. Jag tror att det är viktigt att man är två stycken när man skall göra en enkät så att man kan bolla idéer och tankar med varandra så att frågorna byggs upp på det viset.
Nåväl, bestämde mig för att göra delen om källkritik och söktjänster istället. Att vara källkritisk är oerhört viktigt i och med all information som finns idag på internet. Därför är det viktigt att lära ut källkritik så att eleverna inte sväljer allt som finns ute med hull och hår...
När jag gick igenom texten om informationssökning var det en del nya saker jag lärde mig. Bland annat trunkering som innebär att man delar av vissa sökord genom att t.ex. använda *. Sedan lärde jag mig att det finns betydligt fler sätt att göra sökningar på än att bara skriva ordet rakt upp och ned. Att använda mig av s.k. booleska operatorer är något nytt för mig. Det är bra och viktigt att veta sådant för att både göra sökningarna mer relevanta och för att underlätta för sig själv. Databasen jag använder mig av här på Högskolan i Borås har en väldigt smidig funktion där man kan klicka i "peer review" och på så sätt filtrera bort alla artiklar som inte är vetenskapliga. På så vis sparar man mycket tid genom att inte gå igenom artiklar som man sedan inte får använda.
Nåväl, bestämde mig för att göra delen om källkritik och söktjänster istället. Att vara källkritisk är oerhört viktigt i och med all information som finns idag på internet. Därför är det viktigt att lära ut källkritik så att eleverna inte sväljer allt som finns ute med hull och hår...
När jag gick igenom texten om informationssökning var det en del nya saker jag lärde mig. Bland annat trunkering som innebär att man delar av vissa sökord genom att t.ex. använda *. Sedan lärde jag mig att det finns betydligt fler sätt att göra sökningar på än att bara skriva ordet rakt upp och ned. Att använda mig av s.k. booleska operatorer är något nytt för mig. Det är bra och viktigt att veta sådant för att både göra sökningarna mer relevanta och för att underlätta för sig själv. Databasen jag använder mig av här på Högskolan i Borås har en väldigt smidig funktion där man kan klicka i "peer review" och på så sätt filtrera bort alla artiklar som inte är vetenskapliga. På så vis sparar man mycket tid genom att inte gå igenom artiklar som man sedan inte får använda.
Texten om källkritik var bra för det visade på hur viktigt det är att syna sina källor. Det är ofta man tar texter för givet, speciellt om det är från Nationalencyclopedin eller andra uppslagsverk som man anser är "säkra källor". När jag läste Lars Berggrens inledning så slog det mig hur viktigt det är att granska informationen som finns på internet. Exemplet han tar upp där det var en professor som hade skrivit om Kina-Tibet, men han var inte professor i det aktuella ämnet, utan professor i matematik. Det är sådana små detaljer som är viktiga att lägga märke till när man läser texter! Jag är dålig på att syna författaren till en text jag läst och om det är något jag har lärt mig så är det just att göra det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar