lördag 23 juli 2011

paddorna

Interaktiva tavlor i all ära, men om det är något som kan slå i förskolorna så är det paddorna, eller iPads som de egentligen heter. Här nere i Boråstrakterna så har Fredric Gieth åkt runt med iPads i förskolorna för att visa på hur lärande kan se ut med dessa. Och resultatet var ganska tydligt att ipads fungerar fantastiskt bra i förskolan. Det har jag även märkt när jag låtit barn få trycka och spela på min iPhone. De lär sig otroligt snabbt hur de ska manövrera på skärmen. På den sommarförskolan jag arbetar på nu så sade en av personalen där att när barnen fick testa på ipads så lärde sig även några av de yngre barnen hur de skulle använda den och de var runt två år.

Varför iPads i förskolan då? iPad är en väldigt smidig pryl som gör det lätt för barnen att arbeta och trycka. Interaktiva tavlor fungerar nog bättre i skolan där läraren och eleverna kan använda det för t.ex. presentationer av uppgifter. På en förskola tror jag att syftet med interaktiva tavlor skulle försvinna lite eftersom det inte är lärande på samma sätt som i skolan. I förskolan handlar det ju mer om att låta barnen få upptäcka och lära utan någon press. Det ska vara roligt! Att då låta barnen få arbeta med iPads skulle stimulera deras lärande på ett helt annat sätt än en större interaktiv tavla.

Vad finns det för risker med iPads i förskolan? Ja, med dagens skrala budget som förskolorna har så skulle det nog ge förskolechefer och rektorer hjärtinfarkter vid varje budgetmöte...

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Har just bestämt mig för att skriva om interaktiva tavlor i f-klass i mitt projektarbete. Helt klart intressant att läsa dina tankar. Helt klart kan det ligga något i det du säger. Ska ha det i åtanke under arbetets gång. /Linda

    SvaraRadera